سریر معرفت

آزاد اندیشی دینی با حفظ اصول و شاخص ها

سریر معرفت

آزاد اندیشی دینی با حفظ اصول و شاخص ها

سریر معرفت

تضارب آراء و تبادل افکار فرصتی است که در سایه خردورزی و نیروی تعقّل و اندیشه به انسان ارزانی داشته شده است.موهبتی که نقطه تمایز آدمی با دیگر مخلوقات و موجودات است.« فَبَشِّرْ عِبَادِالَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُولَئِکَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ»سوره زمر؛17-18

حماسه نهم دیماه تبلور ایمان و بصیرت دینی

پنجشنبه, ۶ دی ۱۳۹۷، ۱۲:۱۴ ب.ظ

9 دیماه حماسه ای از جنس تعهد و بصیرت دینی

*حضور عظیم و خودجوش مردم
حضور متعهدانه و موثر مردم در صحنه های دفاع از آرمان های و دستاوردهای نظام شکوهمند اسلامی، حکایت از پیوندی عمیق و ناگسستنی میان مردم و انقلاب اسلامی آنان دارد. این همراهی ضمن آن که وصف مردمی بودن نظام را عیان و آشکار می سازد، در حقیقت نشان از بصیرت و آگاهی سیاسی ملتی است که از روز نخست، چه در روند تثبیت و پیشرفت نظام و چه در بقا و استمرار آن و در مواجهه با تهدیدات و فتنه ها همواره با کمال اشتیاق و آگاهی حماسه ها آفریده اند. نمونه بارز این حماسه آفرینی ، حضور عظیم و خروشان مردم در 9 دی 88  بود که به فراخوان هیچ شخص، حزب و یا ارگان و نهادی وابسته نبود، حرکتی خودجوش و مردمی بود که برگرفته از همان معرفت دینی و بصیرت انقلابی ملت هوشمند ایران بود. همانگونه که امام خامنه ای در توصیف این حرکت می فرمایند:« مردم ما در مقابله با فتنه، خودشان به پا خاستند. نهم دی در سرتاسر کشور مشت محکمی به دهان فتنه گران زد. این کار را خود مردم کردند. این... یک حرکت خودجوش بود؛ این خیلی معنا دارد؛ این نشانه این است که این مردم بیدارند، هشیارند. دشمنان ما باید این پیام را بگیرند»( امام خامنه ای، 8/10/1389)

* ایمان دینی و بصیرت سیاسی مردم
از همان آغازین روزهای تشکیل نهضت، اسلام خواهی و پیاده سازی آموزه های دینی در تمامی زوایای حکومت و جامعه، از مطالبات و خواسته های أصلی ملت ایران بوده است. از طرف دیگر دشمنان هم به خوبی دریافته و می دانند که راهبردهای منازعه و دشمنی آنها با ایران بی حاصل بوده و راه به جایی نمی برد. چرا که در برابر توطئه ها و دسیسه ها، غیظ و دشمنی استکبار، موج آفرینی امپراطور رسانه ای و تبلیغاتی آنان و... اراده مستحکم و پولادین ملتی قرار دارد که ایستادگی، استقامت و استکبار ستیزی ریشه در ایمان و باورهای دینی و بصیرت نافذ سیاسی آنان دارد. بعد از سالها دشمنی و توطئه همه امیدشان این بود که تلاش آنها در بزنگاه فتنه 88، نتیجه بدهد ولیکن، حضور ملت مومن و هوشمند ایران در مقابله با جریان فتنه و حماسه آفرینی در نهم دی ماه و 22 بهمن نشان داد که غرب و دشمنان، در رمزگشایی بصیرت دینی ملت ایران، بسیار حقیر و ناتوانند.
* پیوند عاشورا و انقلاب
آن روز که امام امت(ره) فرمودند که«محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است... اگر بخواهید نهضت شما محفوظ بماند باید این سنت ها را حفظ کنید»کلام امام(ره) در حقیقت بیان این واقعیت بود که انقلاب اسلامی ملت بزرگ ایران، برگرفته از آموزه ها و عبرت های عاشورا است. ملت ایران هر سال در محرم و صفر و در مناسبت های مختلف درس ها و عبرت های عاشورا را بازخوانی و مرور می کند. این ملت، انقلاب اسلامی خود را بر اساس آموزه های عاشورا، پایه گذاری و تعریف کرد و مبتنی بر همین آموزه ها، از گردنه های سخت و دشوار توطئه ها و فتنه ها، با عزّت و سربلندی عبور نمود. حماقت بزرگ فتنه گران داخلی و اربابان شیطان صفت آنها این بود که از درک این عنصر اساسی عاجز بوده و در ماه محرم، به ارزش های دینی مردم تاختند و در روز واقعه، با تعرض به عاشورائیان و محافل و نمادهای عزاداری، یک بار دیگر رفتار یزیدی به نمایش گذاشتند.ملت رشید ایران هم با الهام از باورهای دینی و عاشورایی خود، در یک حرکت خودجوش و پرمعنا بساط فتنه و فتنه گر را برچیدند.
* بیعت مجدد با ولی
یکی از مهم ترین عوامل پیروزی انقلاب و ماندگاری آن، مدیریت و رهبری بی بدیل ولی فقیه چه در دوره معمار بزرگ انقلاب حضرت امام خمینی (ره)و چه در دوره رهبر فرزانه انقلاب امام خامنه ای(مدظله العالی) است. عشق و دلدادگی ملت به آنان نیز بی تردید ناشی از همان معرفت دینی و بصیرت سیاسی مردم و همچنین خصوصیات منحصر به فردی است که در سیره نظری و عملی آن دو بزرگوار و نوع مدیریت و رهبری آنها در پیشبرد انقلاب و نظام دیده شده است. ملت ایران که آموزه ها و عبرت های غدیر، جمل، نهروان، صفین و عاشورا را درک کرده اند، در طول چهار دهه و به ویژه در حماسه 9 دی سال 88، ثابت کردند که بیعت آنان با امام شان، ناگسستنی و غیر قابل خدشه است.
* عنایت الهی
شاخصه دیگری که 9 دی را از دیگر حوادث و اتفاقات متمایز می کند، عنایت الهی است که بار دیگر در یکی از سهمگین ترین میدان ها به مدد و یاری ملت ایران آمد؛ میدانی که چنان غبارآلود شد که بزرگان و خواص بسیاری در آن لغزیدند، برخی سقوط کردند و در اردوگاه فتنه و اصحاب فتنه صف آرایی نمودند، بسیاری در تردید ماندند و جالب تر اینکه، برخی نیز هنوز هم با گذشت قریب به یک دهه از آن واقعه، همچنان بر غفلت و تردید اصرار دارند. چه زیبا و بجا گفته اند که « انسان خوابیده را می توان بیدار کرد ولی کسی که خود را به خواب زده نه»! در پایان ذکر این نکته خالی از لطف نیست که بهترین نتیجه ای که حماسه 9 دی رقم زد شکست جنگ نرم توسط خود مردم بود.

آیا فتنه علیه اسلام، انقلاب و نظام و حرکت خداجوی مردم ایران پایان یافته است؟ آیا دشمنان قسم خورده خارجی کوتاه آمده اند؟ آیا بازیگران داخلی فتنه و بازی خوردگان این صحنه تأدیب و متنبّه شده اند؟ آیا در آینده رویش جدید فتنه با مختصات و بازیگران به ظاهر متفاوت را شاهد نخواهیم بود؟ تجربه عبرت آموز گذشته، هشداری برای آمادگی بیشتر در آینده است.


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۱۰/۰۶
علی درستکار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی