سریر معرفت

آزاد اندیشی دینی با حفظ اصول و شاخص ها

سریر معرفت

آزاد اندیشی دینی با حفظ اصول و شاخص ها

سریر معرفت

تضارب آراء و تبادل افکار فرصتی است که در سایه خردورزی و نیروی تعقّل و اندیشه به انسان ارزانی داشته شده است.موهبتی که نقطه تمایز آدمی با دیگر مخلوقات و موجودات است.« فَبَشِّرْ عِبَادِالَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُولَئِکَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ»سوره زمر؛17-18

« هفته دولت، بیانات و رهنمودهای اجرایی

چهارشنبه, ۶ شهریور ۱۳۹۸، ۱۲:۲۴ ب.ظ

هفته دولت

به مِی سجاده رنگین کن گرت پیر مغان گوید                            که سالک بی خبر نبود ز راه و رسم منزل­ها

تاریخ پُر فراز و نشیب ایران زمین خود شهادت و گواهی می­دهد که در آغازین روزهای شهریورماه 1360 ه.ش، یک طرح آمریکایی انگلیسی؛ مرسوم به "فونیکس"(طرح حذف افراد مؤثر و کارآمد، برای شکست نظام اسلامی نوپای مردم ایران) به دست أیادی استکبار و أجیر شدگان کور دل ایشان یعنی منافقین، به مرحله اجراء درآمد که نتیجه اش واقعه­ای بس تلخ و جنایتی هولناک بود؛ انفجار دفتر نخست وزیری و شهادت مظلومانه شهیدان رجایی و باهنر(ره) که در روزشمار فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، به نام روز مبارزه با تروریسم معرفی شده و از طرفی هم به منظور پاسداشت و گرامیداشت یاد و خاطره این دولتمردان انقلابی، از 2 تا 8 شهریورماه به نام هفته دولت نامگذاری شده است. هفته دولت بهانه و فرصتی که اعضای دولت (به عنوان مسئولان مستقیم اجرایی کشور) ضمن تجدید عهد با آرمان های امام راحل(ره) و شهدای سرافراز، در محضر رهبر معظّم انقلاب اسلامی حاضر شده و رهنمودهای راهگشا و بیانات صائب و ارزنده ایشان را چراغ راه خویش و نصب العین مسیر اجرایی و اداری کشور قرار دهند. در روز چهارشنبه مورخ 30/5/98 و در آستانه هفته دولت، این دیدار میسر و ممکن شد و نکاتی بسیار مهم و قابل تأمل، از جانب ولی أمر مسلمین حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای«مدظله العالی» طرح گردید که در ادامه به گوشه ای از آن اشاره می شود.

 از نگاه معظّم له، هفته دولت شاخص و نشانه ای است که با یادآوری خدمات و تلاش های یک‌سال گذشته، از یک طرف می تواند مایه دلگرمی باشد و از طرف دیگر، چنانچه این تلاشها با دو شرط مهم «حرکت جهادی» و «نیت الهی» همراه شود، زمینه ساز برکات زیادی در جامعه خواهد شد. «ارزیابی اعضای دولت از عملکرد یک‌ساله خود و نقاط قوت و ضعف آن» یکی از برکات هفته دولت است.

***

محوریترین بیانات رهبر معظّم انقلاب همراه با رهنمودهای اجرایی

*1. لزوم قدرشناسی مسئولین از فرصت خدمت به مردم.

مسئولان باید دوران مسئولیت را که یک لطف الهی برای خدمت به مردم است، قدر بدانند و از این طریق، برای عرصه بسیار دشوار آخرت زاد و توشه فراهم کنند.

رهنمودهای اجرایی رهبر معظّم انقلاب:

 با اشاره به گذشت شش سال از عمر دولت، تأکید کردند:

1-1. در اولویت کاری قرار دادن مسائل اصلی.

باید مسائل مهم کشور را «اولویت بندی»، و اولویت‌ها را یک به یک پیگیری کرد.

1-2. به دور از گرفتار شدن در برخی آفات.

 یکی از آفات دولت ها در طول سالهای مختلف«گرفتار شدن به فروع و حواشی» است. دولت در این دو سال باقیمانده، از حواشی و مسائل فرعی که متأسفانه با ظهور فضای مجازی، امکان آن بیشتر هم شده است، فاصله بگیرد.

*2.  ضرورت همکاری و هم افزایی قوای سه گانه

تعامل، همکاری و هم جهتی قوای سه گانه با یکدیگر أمری لازم است و همه باید به این واقعیت توجه کنند که قوه مجریه میاندار و عهده دار وظیفه سنگین اداره کشور است.

رهنمودهای ارزشمند اجرایی رهبر معظّم انقلاب:

2-1. مسئولان دولتی باید صبروتحمل خود را افزایش دهند و برای کوچکترین موضوع یا مشکلی، بی تابی نکنند.

2-2. در برخورد با متخلفان باید منصفانه و عاقلانه و هوشمندانه عمل شود و دستگاههای نظارتی به‌گونه‌ای عمل کنند که از اقدامات آنها برداشت های تبعیض‌آمیز و غرض‌آلود و مچ‌گیری صورت نگیرد.
2-3. « نترسیدن از دشمن». برخی اوقات سخنانی را می شنوم که نشانه بیمناک بودن از دشمن است، در حالی که از دشمن، واقعاً نباید ترسید زیرا این دشمن از ابتدای انقلاب اسلامی وجود داشته و هر کاری هم که توانسته کرده اما به موفقیت نرسیده است. آمریکا، اروپا و حتی شوروی سابق در این چهل سال هر اقدامی را که می توانستند علیه جمهوری اسلامی انجام دادند اما به نتیجه نرسیدند. البته آزار و اذیت و زحمت بوجود آورده اند ولی نتوانسته اند مانع از حرکت و پیشرفت نظام اسلامی شوند. رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به پیشرفت ها و افزایش توانایی های جمهوری اسلامی در عرصه های سیاسی، دفاعی و اقتصادی تأکید کردند: دشمن هیچ غلطی نمی تواند بکند و چهل سال دوم جمهوری اسلامی قطعاً از چهل سال اول، برای ما بهتر و برای دشمنان بدتر خواهد بود.

*3. دو اولویت اصلی و دو مسئله مهم کشور« اقتصاد» و « فرهنگ»

با توجه به پیش‌بینی‌ها درباره افزایش کارشکنی‌های بیگانگان خاطرنشان کردند: بهترین مقابله با این دشمنی‌ها، رونق تولید است که به فضل الهی در این زمینه حرکتی در بخش های مختلف دیده می شود که به نوبه خود نشان دهنده ظرفیت های بالقوه در سراسر کشور است. ایشان رونق تولید را نیازمند چهار نهاده دانستند: «نیروی انسانی»، «سرمایه»، «فناوری» و «مدیریت اقتصادی». ایشان نیروی انسانی ایرانی را انصافاً بی نظیربرشمردند و گفتند: این واقعیت امروز مورد اذعان اندیشمندان برخی کشورهای دیگر نیز قرار دارد. رهبر انقلاب اسلامی، نقدینگی حداقل ۱۸۰۰ هزار میلیاردی و نیز فناوری قابل قبول در بسیاری از زمینه ها را دو نهاده قابل قبول دیگر خواندند و افزودند: اما در بخش مدیریت اقتصادی با وجود تلاشهای قابل تقدیر، باید با حساسیت بیشتر برنامه ریزی و عمل کرد تا مشکلات موجود در روند رونق تولید کاهش محسوس یابد. حضرت آیت الله خامنه‌ای شکل گیری نوعی تحرک در سال جاری در زمینه های تولید صنعتی، کشاورزی، انرژی،پتروشیمی و لوازم خانگی را امری مبارک خواندند و با تأکید بر لزوم تقویت کامل این حرکت افزودند: این واقعیت نشان می دهد کسانی که از بن بست در کشور حرف می‌زنند، کاملاً اشتباه می کنند.

ساز و کار اجرایی رهبر معظّم انقلاب در موضوع اقتصاد:

1. رونق تولید داخلی کلید حل مشکلات

مسئولان باید تولید داخلی را اساس کار قرار دهند. ایشان با اشاره به تأثیرگذاری مشکلات موجود برطبقات ضعیف و متوسط، تولید داخلی را کلید اصلی حل این مشکلات خواندند و افزودند: البته به‌دست آوردن و چرخاندن این کلید در قفل مشکلات اقتصادی آسان نیست اما باید این کار را انجام داد.

2. توجه به اولویت ها در زمینه اقتصاد

الف) قطع وابستگی به صادرات نفت خام

نظر به پیشرفت چشمگیر برخی کشورها بدون تولید یک قطره نفت، گفتند: حتی در شرایط غیرتحریمی نیز کنترل بازار نفت از جمله قیمت گذاری و میزان خرید، دست مصرف کننده های بزرگ دنیا یعنی کشورهای غربی است و آنها می توانند براساس منافع خود و جهت گیری های سیاسی تولیدکنندگان را تحت فشار بگذارند. ایشان تبدیل نفت خام به فرآورده های مختلف را راه اصلی رهایی از وابستگی به صادرات نفت خام برشمردند وافزودند: همچنان که بارها گفته شده است، می توانیم با استفاده از اندیشمندان و صنعتگران، علاوه بر فرآورده های فعلی نظیر گاز و بنزین، در آینده به ترکیبات و تولیدات دیگری دست یابیم که ارزش صادراتی آنها چندین برابر نفت خام باشد.

ب) توجه به پیشران های اقتصادی

در زمینه رونق تولید، برخی بخش های اقتصادی دارای قدرت تحریک و فعال کردن بخش های دیگر خواندند و گفتند: باید به بخش های پیشران نظیر مسکن، کشاورزی، خودرو، لوازم خانگی و همچنین اقتصاد دانش‌بنیان توجه ویژه کرد؛ چرا که فعال شدن هر کدام از اینها می تواند بخش های مختلف دیگر را به حرکت وا دارد و حرکت عمومی اقتصادی کشور را به کلی متحول کند.

ج) ضرورت تغییر نگاه مسئولان و دستگاهها به تولید کنندگان به‌عنوان رزمنده جنگ اقتصادی

ایشان تغییر نگاه مجموعه دولت، مسئولان و دستگاهها به تولید کنندگان را ضروری خواندند و با مقایسه تولیدکنندگان با رزمندگان سال های دفاع مقدس تأکید کردند: تولیدکنندگان رزمندگان جنگ اقتصادی با دشمنان هستند و باید با این چشم به آنها نگاه کرد. ایشان با انتقاد مجدد از مشکلات موجود بر سر راه ایجاد واحدهای تولیدی گفتند: گاهی برای فعالیت یک واحد تولیدی باید نه از ۷ خوان بلکه از ۷۰ خوان عبور کرد که مسئولان باید این مشکل جدی را حل کنند و مقررات زائد و موانع تولید را رفع کرد.

د) لزوم جهت گیری و هدفگذاری پیشرفت اقتصادی به سمت تأمین عدالت و ریشه کن کردن فقر

از نظر اسلام، صِرفِ ثروتمند شدن کشور، مطلوب نیست بلکه هدف پیشرفت اقتصادی، تأمین عدالت اجتماعی و ریشه کن کردن فقر است وگرنه مانند کشورهای پیشرفته ای مثل آمریکا می شویم که طبقات ضعیف همچنان مشکلات عمیقی دارند.

ساز و کار اجرایی رهبر معظّم انقلاب در موضوع فرهنگ:

در موضوع فرهنگ با حمله همه جانبه و جبهه وسیع بیگانگان مواجه هستیم و همه مسئولانی که با مسائل فرهنگ مرتبط هستند، باید به این موضوع توجه جدی داشته باشند. دشمنان نظام اسلامی صراحتاً می گویند که غلبه بر جمهوری اسلامی و حاکمیت اسلام با جنگ نظامی و تحریم اقتصادی امکان پذیر نیست و باید با نفوذ فرهنگی و تأثیرگذاری بر ذهن ها و مغزها و تحریک هوس ها به این هدف رسید.

الف) حساسیت بیشتر و مقابله جدی و هوشمندانه مسئولان با هجوم همه جانبه دشمن

مسئولان وزارتخانه‌ها و دستگاههای مرتبط با مقوله فرهنگ را به حساسیت بیشتر و مقابله جدی و هوشمندانه با هجوم همه جانبه دشمن به مبانی دینی، انقلابی و اخلاقی فراخواندند.

ب) مانع اقدامات ضدفرهنگی سازمان یافته شوید

ایشان با اشاره به اقدامات سازمان‌یافته ضد فرهنگی و ضد ارزشی خاطرنشان کردند: باید مانع نفوذ این اقدامات سازمان‌یافته در تولیدات فرهنگی همچون هنر، سینما، کتاب و تئاتر شد. باید دستگاههای فرهنگی اعم از وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و صداوسیما و حتی دستگاههای اطلاعاتی بر روی این مسائل به شدت حساس باشند.


ج) معتقد به بستن فضای فرهنگی کشور نیستیم اما با ولنگاری فرهنگی به‌شدت مخالفیم

ما در شرایطی هستیم که جبهه مقابل ما و دستگاههای استکباری، همه امکانات فرهنگی و هنری خود را برای ضربه زدن به نظام اسلامی، به‌کار گرفته اند و ما باید برنامه‌ریزی جدی در مقابل این جبهه داشته باشیم.
د) مراقبت مدیران ارشد و مدیران میانی دستگاهها

یکی از نکات مهم در عرصه امور فرهنگی را نقش مدیران ارشد و مدیران میانی دستگاهها برشمردند و تأکید کردند: اگر مدیران در خصوص مسائل دینی، فرهنگی و اعتقادی دستگاههای تحت مدیریت خود، علناً مراقبت و نقش آفرینی کنند، قطعاً تأثیرگذار خواهد بود.
 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۶/۰۶
علی درستکار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی