سریر معرفت

آزاد اندیشی دینی با حفظ اصول و شاخص ها

سریر معرفت

آزاد اندیشی دینی با حفظ اصول و شاخص ها

سریر معرفت

تضارب آراء و تبادل افکار فرصتی است که در سایه خردورزی و نیروی تعقّل و اندیشه به انسان ارزانی داشته شده است.موهبتی که نقطه تمایز آدمی با دیگر مخلوقات و موجودات است.« فَبَشِّرْ عِبَادِالَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُولَئِکَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ»سوره زمر؛17-18

۲ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۸ ثبت شده است

گفتگو و مصاحبه علمی با دکتر امیدی (بخش2)

دوشنبه, ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۱۱:۵۲ ق.ظ

سئوال3: با توجه به این تبیینی که حضرتعالی فرمودید، از واژه "مردمسالاری دینی" این­گونه برمی آید که در حقیقت شما دارید به مردم در حکومت نقش می دهید، یا به­ عبارتی دیگر، در مردمسالاری دینی زمینه و امکان برای مشارکت مردم در حکومت؛ برای تعیین خط مشی ­ها و حتی تغییرخط مشی­ ها فراهم می­ شود و مردم در این حکومت و اعمال قدرت دخالت دارند، اگر این هست تفاوتش با آن دموکراسی غربی چیست؟ حدود و ثغور  و یا مرز این "مردمسالاری دینی" که می فرمایید برخاسته از متن دین است، با آن دموکراسی غربی چیست؟ آیا این مردمسالاری معنای دیگر دموکراسی نیست،چون در دموکراسی هم قضیه همین است؛ حکومت مردم بر مردم و برای مردم، پس تفاوت شان چیست؟آیا فکر نمی­ کنید که این جعل واژه مردمسالاری، به خاطر فرار از آن تناقضات و پارادوکس­ هایی است که دموکراسی با اسلام دارد؟

جواب: بسیار پرسش جالبی بود که شما مطرح فرمودید، نکته اول: اینکه مردمسالاری دینی هم به لحاظ مبانی و هم به لحاظ اهداف و غایات و هم به لحاظ روش(نوع مواجهه)و هم از منظر راهبرد و خط مشی ­هایی که در مسیر دستیابی به اهداف مد نظر هست، متفاوت از دموکراسی غربی است؛چون 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۱:۵۲
علی درستکار

مصاحبه و گفتگوی علمی با دکتر امیدی (بخش اول)

چهارشنبه, ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۰۸:۴۸ ق.ظ

سئوال1: در گام نخست و به­ منظور تبیین مفهومی، بفرمائید اصطلاح مردمسالاری دینی به چه معناست؟ آیا این اصطلاح را دو واژه ­ی مستقل می ­دانید که از ترکیب لفظ دین و مردم­سالاری بدست آمده و یا نه، این­دو یک حقیقت ­اند؟

جواب: بله، ابتدا باید روشن شود این ترکیبی که الآن اینجا صورت گرفته، این چه نوع ترکیبی است؟ آیا این ترکیب را بایستی به عنوان یک ترکیب انضمامی و اضافی تلقّی کنیم، یا اینکه بایستی مردمسالاری دینی را یک واحد مستقلی در نظر بگیریم و بگوییم که مردمسالاری دینی از متن و جوهره دین برخاسته است؟ پاسخ قضیه این است که آنچه مراد و منظور رهبران سیاسی و اجتماعی جمهوری­ اسلامی ایران در طرح بحث مردمسالاری دینی بوده این است که

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ ارديبهشت ۹۸ ، ۰۸:۴۸
علی درستکار